Kestävyysstrategia

Kestävyysstrategia

Yhteistyötä paremman tulevaisuuden eteen

Maailma muuttuu nopealla tahdilla. Meidän on työskenneltävä yhdessä ja varmistettava, että maapallomme resursseja käytetään paremmin turvaamaan planeettamme tulevaisuus.

Siksi teemme yhteistyötä kaikilla paikallisilla markkinoilla, jotta voimme ratkaista monimutkaisia kysymyksiä, vastata ympäristöuhkiin ja ajaa muutosta maailmanlaajuisesti. 

Olemme kehittäneet kestävyysstrategian, jonka tavoitteena on rakentaa tulevaisuus, jossa sekä ihmiset että planeettamme kukoistavat.

Herkullisten makuelämysten tarjoaminen ja kestävä hankinta on kaiken toimintamme ytimessä. Olivatpa kyseessä sitten kuuluisat kalapuikkomme tai ravinteikkaat pikku herneemme – ihmiset nauttivat vastuullisesti tuotettuja aterioitamme päivittäin. 

Pakastetut elintarvikkeet ovat loistava valinta kestävälle elämäntavalle. Ne soveltuvat monenlaiseen käyttöön, ovat aina saatavilla ja pysyvät tuoreina pidempään. Pakasteet ovat myös yhtä ravinteikkaita kuin tuoreet elintarvikkeet, minkä lisäksi ne auttavat vähentämään ruokahävikkiä.

Kehitämme jatkuvasti terveellisempiä ja kestävämpiä ruokavalioita. Olemme hankkineet kalan ja merenelävät käyttäen kestäviä kalastusmenetelmiä jo yli kaksikymmentä vuotta. Kasvatamme myös valtaosan vihanneksistamme kestävän maatalouden periaatteiden mukaan. 

Kehitämme jatkuvasti kestävyyskäytäntöjämme tarkastelemalla omaa rooliamme ja organisaatiomme vaikutuksia maailmassa. Toteutamme kestävyyden periaatteita toiminnassamme seuraavilla tavoilla: 

 

Parempaa hankintaa:

  • Järjestämme hankinnan huolella ja kunnioituksella sekä ihmisiä että ympäristöä kohtaan. Keskitymme kestävyyteen sekä vastuullisesti hankittuihin kaloihin ja mereneläviin. Lisäksi kestävän viljelyn standardimme ovat leviämässä alueellisista toimintatavoista globaaleiksi standardeiksi.

 

Parempaa ravintoa:

  • Haluamme innostaa perheitä syömään tasapainoisemmin ja elämään terveellisemmin. Laajan kala-, vihannes- ja kasvisruokavalikoimamme ansiosta meillä on loistava tilaisuus toteuttaa tehtäväämme. Kaikki reseptimme arvioidaan puolueettomasti käyttämällä erikoisvalmisteista ravitsevuuden profilointityökalua, joka on vahvistanut tuotevalikoimamme koostuvan yli 80-prosenttisesti terveellisistä ateriavalinnoista.

 

Parempia toimintoja:

  • Hillitsemme ympäristövaikutuksiamme vähentämällä energian- ja vedenkulutusta sekä parantamalla jätteiden käsittelytapoja.
  • Kestävyys on tärkeä aihe työntekijöillemme. Teemme töitä yhdessä kestävämmän tulevaisuuden eteen. 
  • Toteutamme tasa-arvoa ja monimuotoisuutta työyhteisöissämme.

 

Tavoitteemme

Findus tekee yhteistyötä Birds Eyen ja Iglon kanssa. Yhdessä muodostamme Nomad Foodsin, Euroopan suurimman pakastettujen elintarvikkeiden tuotantoyhtiön, ja kokomme ansiosta voimme vaikuttaa enemmän.
Olemme sitoutuneet viemään muutosta eteenpäin: yhtiöllämme on selkeät tavoitteet, jotka on tarkoitus saavuttaa viimeistään vuoteen 2025 mennessä.

käytämme kalaa ja mereneläviä, jotka on pyydetty ja viljelty kestävillä menetelmillä
käytämme vihanneksia, jotka kasvatetaan kestävillä viljelymenetelmillä
Findusin aterioissa ei käytetä maun parantajia, keinotekoisia aromeja tai väriaineita. Vuoteen 2020 mennessä koko valikoima ei sisällä lainkaan näitä aineita.
Findusin tuotevalikoimasta 80% luokitellaan terveellisiksi ateriavalinnoiksi, ja Findus lisää valikoimaan terveellisiä aterioita vuosittain.
Tällä hetkellä 70% kulutustuotteiden pakkauksista on kierrätyskelpoisia, ja vuonna 2022% sata prosenttia.
Findus on mukana S-Ryhmän Iso Juttu -ilmastokampanjassa, jonka tarkoitus on yhteistyönä vähentää ilmastopäästöjä miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Koska olemme yksi suurimpia elintarvikkeiden tuottajia, meille on elintärkeää varmistaa, että tuotanto vastaa korkeimpia elintarviketurvallisuuden ja laadun standardeja. Asiakkaamme ansaitsevat kaikkein parasta. Jos epäonnistumme tässä tavoitteessa, vaarannamme kuluttajiemme terveyden ja turvallisuuden. Lisätietoja toimintatavoistamme on täällä.

Kestävyystavoitteemme on kohdistettu vastaamaan YK:n kestävän kehityksen tavoitteita 2, 6, 7, 8, 12, 14 ja 15. 

 

Yhtiömme kestävyysraportti

Teot puhuvat enemmän kuin sanat. Yksi perusarvojamme on kertoa kehitysaskeleistamme läpinäkyvästi ja avoimesti. Julkaisimme ensimmäisen Nomad Foods Europe - kestävyysraportin vuonna 2017.

Sustainability Report 2021

Sustainability Report 2020

Sustainability Report 2019